Ventetiden er over: Honda NSX

Etter ti års utvikling har Honda endelig erklært sin NSX for ferdig. På tide å finne ut om denne demonstrasjonen av Hondas ingeniørkunst vil bli en alvorlig trussel for konkurrentene, eller bare en fuktig kinaputt man har ventet for lenge på.

IndyCar-legenden og NSX’ utviklingsfører Dario Franchitti er midt på den lange strekningen på Thermal Raceway, og naturlig nok forsvinner han av syne. «Hvis du vil slå ham, prøv å bremse ved 3-skiltet», sier passasjeren vår.

Noen sekunder senere: «Kanskje det var ’4’ i denne?» tilføyer Jason Widmer, lederen for ytelsesutvikling hos NSX. Noe selvtillitsbyggende passasjerinnspill er dette definitivt ikke. Vi får et øyeblikks panikk, men heldigvis er Jason en bedre utviklingsleder enn annenfører, og NSXen pøser på med fart og giring, før den framre dreiemoment­styringen gjør noe bil-hokuspokus og trekker...

Vi hopper til et tidspunkt samme ettermiddag, og NSXen er opptatt med å fortære den berømte Palms to Pines-veien. En såpass åpen og innbydende vei er perfekt til å finne en rask flyt, stupe dypt inn i svingene og gi på igjen tidligere enn vi ellers ville våget.

Logg inn for å lese resten av denne artikkelen.